dag 32

15 april 2016 - Ouagne, Frankrijk

Overweldigende ochtend in de kathedraal van Vezélay.

Vanmorgen vroeg op, om samen naar de mis te gaan.

CIMG0819

Ik heb geprobeerd de video op te laden maar dat lukte alleen via facebook.

Vroeger vertrokken de kruisvaders vanuit hier en dat is op verschillende plaatsen terug te vinden.

Het zingen was prachtig.

Op het einde van de mis werden wij pelgrims verzocht om naar voren te komen.

CIMG0820

We kregen de zegen en ons werd een bon camino gewenst.

Daarna kregen we nog in onze eigen taal een bijbel van Jacobus.

Een hele lieve en bijzondere zuster sprak ons in onze eigen taal aan en vroeg waar we vandaan kwamen. Wij, drie Nederlanders waren direkt geboeid door deze bijzondere vrouw. Zuster Ruth was haar naam en was tot haar 40ste werkzaam geweest voor het ministerie als jurdisch/politiek ataché. Toen zag zij dat ze geroepen werd en de 7 sacramenten ontving. Na lange tijd in Parijs te zijn geweest, werd haar gevraagd om naar Vezélay te komen. Hier zorgt ze voor de reinheid van de kathedraal, grappig zei ze: Vroeger had ik een bediende en een schoonmaakster, nu doe ik hetzelfde werk in dienst van ons geloof. Ik bid elke dag voor vrede voor alle mensen.

Met tranen in de ogen waarbij Bil en ik elkaar vasthielden verlieten we de kathedraal voor het ontbijt bij de zusters.

CIMG0823

Na het ontbijt namen we geëmotioneerd afscheid van elkaar. Bil bleef nog een dagje en Serge ging terug naar Reims naar zijn liefje. Ad en ik gingen weer op pad. De vooruitzichten van het weer waren slecht maar tijdens onze wandeling is het nagenoeg droog gebleven. Een slaapplaats werd niet makkelijk gevonden omdat het hier voor de schooljeugd vakantie is. Uiteindelijk een 5 km van de route toch een zeer charmante plaats gevonden en net heel lekker gegeten.

Onderweg was de route bar en boos, paden stonden als vijvers onder water. Door onoplettendheid liepen we nog een paar km om, kwamen wel in het plaatsje Champagne terecht.

Maar een fijne dag gehad.

CIMG0824

Nog even achterom gekeken toen we Vezélay verlieten, een bijzondere ervaring.

Veel liefde voor iedereen die ik liefheb.

1. Kristine:
    15 april 2016
    Wouw Berrie,

Flinke tocht al gelopen!!
    Knap hoor!!

Groetjes van ons allemaal!!
  2. Christina Dafnopoulou:
    16 april 2016
    Ik wens je een geweldige camino .stuur je veel liefde en licht.
    Liefs
    Christina