Spanje

19 mei 2016 - Espinal, Spanje

Spanje, de laatste landgrens overschreden..

De laatste week was wel heel erg mooi. inmiddels zijn we met drieën al weer een paar weken onderweg. Louis, Ad en ik zijn iedere keer op dezelfde plaats, niet dat we de hele dag samen lopen maar wel samen 's avonds samen komen en op dezelfde plaats slapen en eten. Ik loop graag door en Ad en Louis stoppen vaak om te eten. zelf ben ik meer van eten na het lopen en stoppen onderweg duurt bij mij meestal , Eine sigarette, en dan graag weer door voor de spieren koud worden. Voor we St Jean de Port bereik hadden zaten we in een bijzondere refuge met een zingende Bask, de video had ik al op Facebook gezet. Het was al een hele mooie omgeving met bergen geworden.

CIMG1435

Van daaruit liepen we naar Jean Pierre de Port en toen was ik een beetje bedroefd. Het was zo een kermis rond de Camino dat ik het eigenlijk niet meer leuk vond. Toen we vanmorgen vertrokken zag ik ook vele wandelaars richting Spanje vertrekken. Wij zijn laat vertrokken, om 5 uur waren de eerste al weg. Zelf stond ik er op om eerst te ontbijten en om half acht vertrokken we met verse broodjes van de bakker en fruit van de groenteman. Het was een helse tocht met veel regen en 1200 meter klimmen over ongeveer 18 km. We haden afgesproken om op eigen snelheid naar boven te gaan. Wie de kauwberg in Valkenburg wel eens gedaan heeft, die weet hoe dat is maar dan 18 km lang. Ik heb nauwelijks foto's gemaakt omdat het zulks slecht weer was. Toch om te lopen vond ik het zelf niet zo erg. Liever nat van de regen dan van de zweet. Het moeilijkste punt bereikt.

CIMG1439

Daarna nog 200 meter omhoog maar dan langzamer.

Hierna een 1000 meter omlaag en we zijn het over eens dat die daling veel erger was.. Bij de refuge van Roncevalles aangekomen bleek het een gekkehuis met meer dan 100 pelgrims wachtend op een inschrijving. Ik ben meteen doorgelopen naar een plaatselijk café en shit geen telefoonbereik om Ad en Louis op de hoogte te stellen. Na een uur kwamen beiden toch in hetzelfde café binnen, Camino hè.

Na soep en wat lekkers om drie uur doorgelopen naar een dorpje 7 km verderop en nu zitten we voor 2 euro meer, in een hostel met wifi en een computer en lekker rustig. Morgen gaan we rustig aan doen omdat Louis er toch  wel een beetje doorzat na deze zware etappen. Ad en ik ook maar wij doen stoer haha.

Lieve lezers ik mis jullie en hoop snel weer thuis te zijn.Bedankt voor jullie reacties, die zijn heel belangrijk voor mij.

CIMG1440

1. Kristine:
    19 mei 2016
    Goed bezig Berrie!!

Echt super van jou!!
    Erwin en ik volgen je!!
    Hou vol!!

Groetjes van ons allemaal!!!
  2. Jeanne van Stratum:
    19 mei 2016
    Olé, olé, de eerste keer dat echt iets lees, dat ik kan vertalen als ........! Morgen gaat alles misschien weer beter. Weet, dat hier ook mensen zijn die jou min of meer missen. Zet hem op , voor een strak kontje, een prestatie, een belofte aan je zelf of weet ik veel, er zijn 100 reden te bedenken. Niet te vergeten het kaarsje dat je voor Dolf en mij moet opsteken in Santiago. Advies doe het de komende dagen kalm aan. (het doel loopt niet weg!!!!!) Kuskes Jeanneke.
  3. Davina van Duinen:
    20 mei 2016
    Berrie, je bent zooo goed bezig!! TOP!!! Geweldig!!
    Je mag trots zijn op jezelf, je bent al zover gekomen!
    Zet um op!! Keep on going!! Wij lopen in gedachten met jou mee! In gedachten, he!! hahahahha... Dikke zoen XX