2000 km en omhoog en omlaag

26 mei 2016 - Nájera, Spanje

Vandaag de magische grens van 2000 km gepasseerd en nog minder dan 600 km te gaan.

CIMG1569

Van Los Arcos waar ik met een man en vrouw uit Amerika,Californië, en een vrouw uit München gegeten had, verder naar Logroño. Altijd maar omhoog en omlaag.voor mij inmiddels geen enkel probleem. Onderweg nu regelmatig andere net gestartte pelgrims geholpen en soms een rugzakje extra. Het is zo zielig om deze medemensen pijn te zien lijden. Zelf in de hete zon maar door blijven stappen zodat ik eindelijk weer eens alleen in de natuur kon wandelen. Je ziet ook wat meer dieren. Vaak ben ik te laat met mijn fototoestel soms ook niet.

CIMG1484CIMG1512CIMG1534

Ook weer eens tijd gehad om na te denken. Er was in Nederland weer iets gebeurd wat mij heel veel pijn heeft gedaan. Zonder er in detail op in te gaan, waarom beste vriend, alleen maar pijn bij mij en haar.

Er zal geen oplossing komen voor mijn ellende maar ik heb met deze tocht geleerd dat als je in je basis behoefte wordt voorzien de rest alleen maar bijzaak is. De hartelijkheid die ik onderweg van mensen heb mogen ontvangen is geweldig. Het gezelschap van Ad en Louis was heel warm. Bil heeft me al een aantal maal ontroert zodat de tranen in mijn ogen stonden. Ook de mensen in Frankrijk en België die hun deur voor me open zetten en zeiden, doe alsof je thuis bent. Zo mooi.

Inmiddels al vaak naar de kerk geweest en zulke mooie diensten mogen aanschouwen, dat doet een mens goed.

Maar goed onderweg naar Logroño was de omgeving betoverend.

CIMG1529CIMG1531

Ik was vrij vroeg in Logroño en had volop tijd om de stad te bezichtigen, er waren vele herbergen maar ik viel met mijn kont in de boter. Een prachtige herberg, alles nieuw. Mooie bedden met lakens en dekbed en prachtig sanitair. De twee duitse meisjes die binnen kwamen verwoordden het met, das ist geil. Haha.

Lekker tappas gaan eten en daarna naar de kapper gegaan omdat mijn haar aardig lang begon te worden. Aan de kastelein vroeg ik waar ik het beste naar de kapper kon gaan. Hij zei, duur of goedkoop? Goedkoop natuurlijk zei ik. Oké zei hij, dan loop je recht door en na ongeveer 10 minuten links af. Vraag als je het niet kunt vinden naar Islamwijk daar heb je kappers voor vijf euro. Ik heb dus vijf euro betaald haha.

Gisteravond was er een feest van de wijn in de stad. Ik stond bij een wijnboer en hij vroeg, waar is je glas?, Had ik niet, hij zei kost vijf euro. Ik gaf hem vijf euro en hij stuurde 1 van zijn werknemers weg en die kwam terug met een heel mooi wijnglas en een knipkaart voor vijf wijn. De werkneemster schonk een glas wijn in maar toen ik een beetje zuurig keek vroeg de wijnboer niet lekker? Ik zei nee niet echt. De wijnboer zei, meekomen, pakte mijn glas en schudde het leeg. In het gebouw had hij allerlei bijzondere wijnen staan en ik moest proeven. Echt lekker, de wijnkaart is nog vol omdat ik na zijn uitleg en al het wijnproeven naar bed ben gewacheld haha, heb ik weer. Goeie wijn geeft in de ochtend geen hoofdpijn.

Vandaag dus weer 30 km op de teller naar de volgende stad Nãjera. Hier ben ik in een buitenwijk gaan zitten om niet weer in de verleiding te komen. Onderweg was weer heel mooi en historisch in het land van de Rioja (Rioga) er wordt alleen maar wijn verbouwd en je komt langs vele historische dorpen met verhalen over tempeliers, daar kan ik zo lekker bij wegdromen. Zie me met harnas en zwaard al een schone hofdame verschalken. De waarheid is anders, er ligt hier in de herberg een heel bejaardenhuis bij elkaar. Terwijl ik dit zit te schrijven bied een bejaarde dame uit Denemarken mij wijn aan. Oude wijn smaakt lekker.

Ohja onderweg nog een gedenkteken van Alice de Graemer, een Belgische pelgrim die 1986 om het leven kwam toen zij op de fiets op weg was naar Santiago.

CIMG1565

Toen zag ik Jos uit Eindhoven nog op de berg staan haha

CIMG1542

Morgen maar weer eens flink doorstappen. Het gaat goed met me en lieve vrienden en vriendinnen bedankt voor jullie lieve berichten. De heer zal jullie belonen, voor de anderen laat ik het aan Jacobus over.

1. Jan Damen:
    26 mei 2016
    Mooi om te lezen Berrie hoe je een beetje een andere kijk op het leven hebt gekregen. Iedere keer als ik op je blog kijk en je verhalen lees dan komen alle herinneringen weer boven. Net of ik t weer allemaal mee maak van een afstand gezien. Je gaat onder weg ook nog een paar mensen tegen komen die op de Camino wonen. Een is David een geweldige man. Ik heb heb mijn pan nog gegeven. Hij woont al enkele jaren in een hutje wat is zelf gebouwd heeft. En verder heb ik in het plaatsje Los Cantos bij nonnen geslapen. Als je de kans krijgt moet je dat ook proberen. Geweldige ervaring gehad. Het is een auberge die door de Nonnen gerund wordt. Mooi dat je er al 2000 op hebt zitten. Succes met het restant. Groeten
  2. Christina Dafnopoulou:
    27 mei 2016
    Lieve Berrie ik vind het super leuk om van je te mogen weten waar je zit en ook al je vrienden.Ga zo lekker door.De camino is je reis door het leven en ja zeker daar ga jij veel van leren en ook toepassen in jouw leven weer.Emoties zijn altijd van ons zelf en wij zelf creeren deze dat kan ik met zekerheid zeggen na mijn 10daagse vipassana retraite 2 jaar terug.laat die pijn maar voor kirte duur zijn en geniet van natuur en ook van je geweldige reis die je altijd zak meedragen in je verdere leven.Veels liefs
    Christina
  3. Bill baarslag:
    27 mei 2016
    BERRY
    WAT ZOU HET TOCH MOOI ZIJN ALS IEDERE MENS DE KANS ZOU KUNNEN KRIJGEN TE MOGEN ERVAREN,AL WAS HET MAAR 1WEEK, DATGENE WAT JIJ MEEMAAKT ,MAAR VOORAL AL DOORSTAAN HEBT
    HET GAAT JE GOED BROEDER PELEGRINO EN IK HEB ZO EEN VERMOEDEN DAT WE ELKAAR BINNENKORT GAAN TREFFEN
    BLIJF GEFOCUST OP JE INNERLIJKE,LAAT JE LEIDEN EN GENIET
    BON CAMINO
    BILL
  4. Advandencorput.reislogger.nl:
    29 mei 2016
    Berrie,
    Ik onderschrijf dat we t leven moeten blijven vieren en het positieve blijven zien. Wees een keer tevreden als je gezond bent, we hebben het zo goed. Nog bedankt voor het bijhouden van je weblog.
    Heb hier al diverse vrienden en bekenden naar doorverwezen omdat ik hierin mocht figureren. Succes met de laatste loodjes.
    Met vriendelijke groet
    ad