Een bijzondere ervaring en bijna in Leon

5 juni 2016 - El Burgo Ranero, Spanje

In de herberg van Hontanas, waar ik het gevoel kreeg dat ze zoveel mogelijk geld uit je zak probeerde te kloppen, heb ik toch een fijne avond gehad. Lex, een pelgrim die uit Tilburg is vertrokken, ben ik gedurende de camino diverse keren tegen gekomen en ook regelmatig een praatje met hem gemaakt. Kwam in de loop van de middag de herberg binnen. Net op tijd om onze was samen te laten doen, scheelt de helft in kosten haha.'s avonds nog fijn in het zonnetje gezeten en lekker aan mijn blog kunnen werken. Vroeg in de ochtend waren de obesitas chinezen al om 5 uur met plastic tasjes aan het rommelen daardoor was ook ik al weer vroeg op pad. Ik had de vorige avond in mijn boek gelezen dat ik deze .dag 2 bijzondere plaatsen zou passeren. 1. Het klooster van San Anton en 2. De kapel van San Nicolas. Na mijn vertrek was ik dan ook vrij vroeg bij San Anton.

CIMG1603CIMG1604

Ik maakte wat foto's en kocht bij een man een kruisje voor € 1,50 en wilde doorlopen toen een mevrouw me riep. Ze kwam van achter de ruïne vandaan en zei, go and see, its beautiful en wees naar achteren. Ben dus omgekeerd en naar achteren gelopen. Op de binnenplaats bleek een herberg te zijn gerunt door vrijwilligers.

CIMG1605

Een mevrouw was druk doende de bedden te verschonen en een man van ± 30 vertelde haar hoe te doen. De man bleek Ollie te heten en sprak ook Nederlands. Hij kwam uit Duitsland aan de grens bij Enschede

CIMG1606

Hij vertelde dat er afgelopen nacht maar 2 pelgrims hadden geslapen. Ollie werkt er tijdelijk als vrijwilliger, lijkt me ook erg leuk om te doen. Na een gezellig praatje trok ik verder ondanks dat Ollie me uitnodigde om te blijven. Ik kon me wel voor m'n kop slaan dat ik de vorige dag niet 6 km was verder gelopen. Onderweg had ik nog een flinke heuvel voor me en de afdaling was nog erger.

CIMG1624CIMG1615

Na 20 km kwam ik bij het volgende bijzondere punt de kapel van San Nicolas, gelegen aan een middeleeuwse brug met 7 bogen.

CIMG1628CIMG1616

Het was nog geen 12 uur toen ik daar aankwam, ik bekeek het vroegere hospitum of wat er nog van over is, nu een kapel. Ik ontmoette binnen een zeer bijzondere man, Augosto, een Italiaan. De kapel en zijn inrichting gaven me een bijzonder gevoel. Ik zat buiten op een bankje nog een sigaretje te roken en besloot een stempel binnen te gaan halen. Ik gaf Augousto mijn credential en vroeg om een stempel. Hij bekeek mijn boekje en zei, wow een echte pelgrim. Je bent hier welkom, zei hij, blijf vandaag en geniet. Ik twijfelde omdat ik maar een korte afstand had gelopen. Het was wel een heel bijzondere plek en er konden niet veel pelgrims slapen, ik besloot te blijven. Ik mocht een plaatsje bij de 4 stapelbedden uitzoeken en ik dacht och een vrije dag. De kapel heeft geen aansluitingen, geen licht. Achter de kapel  was wel een gebouwtje met toiletten en douches. Nadat ik me gewassen had en de was gedaan ontmoette ik Eckhart uit kassel, Duitsland. Een aimabele man van rond de 65. We spraken wat met elkaar en hij stelde voor om naar het volgende dorp te lopen. We konden in het dorpje wat eten en drinken en er is ook een kruidenierswinkeltje zei hij. Op een terrasje betaalde hij een glas bier voor me en ik kocht in de winkel 2 flessen wijn voor de zekerheid als er die avond alleen maar water zou zijn. We wandelde terug en zo stond er toch weer 4 km extra op de teller hihi. Onderweg bij de regiogrens nog een foto gemaakt.

CIMG1617

Rond 7 uur stond de tafel gereed en werden we allemaal uitgenodigd om binnen te komen. Augousto vroeg ons of iemand bezwaar had als hij onze voeten waste? De ceremonie had verschillende reden zoals Jezus de voeten van de apostelen waste en zei hij, ik ben gekomen om te dienen en niet om bedient te worden.

CIMG1623CIMG1622

Het eten was voortreffelijk en Italiaans natuurlijk met 4 gangen en iedereen vond de wijn lekker die ik gekocht had. 's morgens na een goed ontbijt nog een foto gemaakt met Augousto en 2 Italiaanse die daar de camino eindigde en naar huis moesten. Met een heel bijzonder gevoel ging ik die ochtend weer op pad.

CIMG1626

Eerst richting Frómista en onderweg weer vele ooievaars gezien, ook dat ze klepperde, prachtig

CIMG1634

Toen zag ik een vogel die ik heel mijn leven al gehoord had maar nog nooit gezien had .Wie weet hoe die heet? (KOEKOEK)

CIMG1638

Bij Fromista het kanaal over gestoken

CIMG1640CIMG1639

In Villalcãzar de sirga vond ik het welletjes. Het was zo heet deze dag en de omgeving enorm eentonig.

CIMG1642

De slaapplaats was bij een cafê, de avond met een Engels en Amerikaans stel doorgebracht en samen gegeten. Vanmorgen 3 juni vroeg op pad om zoveel mogelijk de hitte te vermijdden. Prachtige zonsopgang.

CIMG1643

Onderweg nog wel mooie planten gezien.

CIMG1644CIMG1645

Toen na het stadje Carrion, niets, 17 km hetzelfde beeld.

CIMG1647

Het was 1 lange weg, uiteindelijk in Le Digos na 30 km gestopt. Wel een leuke herberg voor € 6,-  overnacht.

De rest probeer ik morgen weer te schrijven omdat internet hier de hele tijd uitvalt. Camino hé. Ik hou van jullie en bid dat het goed met jullie mag gaan xxx

1. Jan Damen:
    5 juni 2016
    Verrekes mooi verhaal weer. Bedankt!!
  2. Jeanne van Stratum:
    5 juni 2016
    Het is weer een heel verhaal. Gezellig om te lezen. Gegroet! Succes maandag.