Nog 500 km te gaan en een beetje verder

31 mei 2016 - Hontanas, Spanje

Het lopen gaat steeds beter maar ik spaar mezelf en vind het nu toch wel fijn om ´s middags rond twee a drie uur op mijn slaapplaats te zijn. Ben nu ook vaak wat vroeger op weg omdat de Camino toeristen  om vijf uur al beginnen te vertrekken zodat ze als eerste bij de volgende gemeenteherberg zijn. Vol is vol, en dat zijn de goedkoopste. Ze kunnen wat sneller vooruit omdat ze hun rugzak na laten brengen. Ik vertrek nu zo rond zeven uur.

Van Najeria doorgelopen naar Santo Domingo de laCalzada.Een klein stadje met 6500 inwoners. Het landschap wordt wel wat eentoniger.

CIMG1581

In de stad aangekomen blijk je in de kerk entree te moeten betalen. Dat is tegen mijn principe dus er niet in geweest. Ik heb maar naar de foto´s op internet gekeken en het is een mooie kathedraal. Voor de caminogangers wordt het verhaal van de gebraden kip die weer levend word, voorgeschoteld.

Toen maar een foto gemaakt met mijn nieuwe kostuum en kip haha

CIMG1582

De stad maar verlaten en doorgelopen naar Grañon. Onderweg weer ooievaars bewonderd die hoog op hun nest me naastaarden.

CIMG1583

In Grañon eens een donativo (je betaald wat je kunt missen) geprobeerd. Dat was heeeeel gezellig We moesten voor ons avondmaal ieder in zijn eigen taal een liedje zingen voor de bakkersvrouw. De bakkersvrouw had voor gratis avondeten gezorgd. Kei gezellig en bij mij op facebook staan de Jappanners. Het bed was niet je dat, ik lag in V-vorm. ´s morgens klaagde mijn rug maar ik had de gezelligheid niet willen missen. In de ochtend was er veel koffie en brood met jam. De herberg S.Juan Bautista zal ik niet snel vergeten.

CIMG1585

In de ochtend mijn weg vervolgd richting Vileria de la Rioja naar Vila mayor del Rio, wat een exotische namen toch, Belaro waar de meeste pelgrims stoppen was voor mij een koffiestop en daarna doorgelopen en onderweg nog ooievaars op de kerk gezien.

CIMG1589CIMG1590

Dat ik Rioja verlaten heb en in Castilië ben aangekomen, word duidelijk gemaakt met grote borden.

CIMG1587

Het glooiende landschap van de Rioja heeft plaats gemaakt voor ruige rotsen. Ik besloot toch maar weer ruim 30 km te lopen omdat het zo goed ging en liep naar Villafranca Montes de Orca. Bij het voorbijgaan van het dorpje Tosantos nog een bijzondere kerk gezien. Uitgehakt in de rotsen.

CIMG1591

In Espinos rond 2 uur een flinke lunch genomen en een flinke pauze. Het was ongeloofelijk, Heerlijke hete kip en diverse biertjes voor 7 euro. Ik kwam er nog wat bekende tegen die het die dag voor gezien hielden. Later hoorde ik van hun dat het een geweldige plek was en dat mevrouw zelfs de was voor hun had gedaan.Ik kwam in het volgende dorp in een veel mindere pelgrimsopvang. het was wel nieuw maar er waren wel 150 mensen. Nadat ik ongeveer 1,5 uur had zitten wachten en nog niet had kunnen douchen, besloot ik een biertje te gaan drinken. In de kantine bleken er meer mensen zo over te denken. Ik raakte in gesprek met een Amerikaan en een Spanjaard. Het werd gezellig en de Spanjaard bleek een gepensioneerde te zijn die zijn zoon hielp in een klein pension.Mijn oren spitste zich en ik vroeg tussendoor of daar nog plaats was en wat het kostten. 20 euro en eten en een kamer alleen. Stiekem heb ik achter het hotel mijn rugzak bij hem in de auto gelegd en ik heb een heerlijke avond gehad met heeel lekker eten en een hele fijne kamer met flatscreen tv. Een biertje erbij en lekker naar de wedstrijd van Madrid zitten kijken. In de ochtend lekker uitgerust mijn tocht verder voortgezet en die begon meteen met een stevige klim. Geen probleem ik was heerlijk uitgerust. Dus op weg naar Burgos.Onderweg bij San Juan de Ortega nog het bekende beeld gezien.

CIMG1592

Na weer een 30 km gestopt in Cardeñuda Riopico, een heel gezellige herberg en wie komt er binnen stappen? Leo uit België uit de buurt van Antwerpen. Leo heb ik al vele keren onderweg ontmoet, ook toen ik nog met Ad en later met Louis liep. We hebben samen gezellig gegeten en een biertje gedronken en wat verhalen uitgewisseld.

Gisteren op weg naar Burgos. Pieter en Carina hadden laten weten dat ze met hun camper in de buurt waren.Ik was al vroeg in Burgos en de kathedraal was schitterend ook van buiten.

CIMG1593

Bij de kathedraal is een gemeentelijk pelgrimshuis en daar had ik een bed voor 5 euro. Rond half vier kwamen de 2 lieve schatten op de fiets het plein van de kathedraal op. Het was een zeer emotioneel weerzien met Pieter en Carina. Ze hebben al veel voor me gedaan en dan komen ze me ook nog opzoeken. Het was voor mij de 2e keer dat ik bezoek kreeg omdat Wil en Kath uit Valkenswaard mij ook al hadden bezocht Lief hé !!!!!! Het was een hele fijne en leuke dag met Pieter en Carina in Burgos

CIMG1594

Ik was vanmorgen weer helemaal toppie na gister en met de kathedraal voor me verliet ik Burgos.

CIMG1595

Deze mooie bijzondere kathedraal hadden we nog bezocht.

Nadat ik een 5 km nodig had om Burgos uit te komen kwam ik bij een riviertje waar een ooievaar zich niet aan mij stoorde.

CIMG1598CIMG1599

Vandaag er toch weer 30 km op zitten maar ik heb verder geen foto´s gemaakt omdat het een saai landschap is met alleen maar korenvelden van Stikstofboeren waar de grond helemaal biologisch dood van is.

Morgen hopelijk weer een verhaal anders vergeet ik teveel.

Bedankt voor jullie prachtige reacties. Ik hou van jullie xx

1. Kristine:
    31 mei 2016
    Fijn Berrie dat het zo goed met je gaat!!
    Ik volg je verhalen gewoon elke keer!
    Ik vind het ontzettend knap van je!!
    Doorgaan hoor!!
    Groetjes van ons allemaal!!
  2. Jeanne van Stratum:
    31 mei 2016
    Goed, indrukwekkend verslag. Ik leef met je mee. Ga het missen als de volgende 500km erop zitten. Loop maar lekker door, wij blijven je volgen.
  3. Jan Damen:
    1 juni 2016
    Mooie dingen weer mee gemaakt lees ik wel. Je moet vaker donativo proberen te slapen. Er is inderdaad veel minder comfort maar wel veel leuker en meer mensen met een verhaal. Dit stuk is inderdaad niet zo spectaculair maar na Leon ga je naar galicie en dat is ook weer heel mooi. En goed eten daar en liquer die ze daar maken en een of andere amandel taart. Geniet og van de laatste kilometers.
  4. Christina Dafnopoulou:
    1 juni 2016
    Dat is toch een top prestatie !
  5. Aukje:
    2 juni 2016
    Ik sluit me aan bij Jeanne : ook ik zal dit missen als de laatste kilometers erop zitten.
    Dus loop maar lekker door.
  6. Serge:
    3 juni 2016